Veckans bana v0920 (2009-05-12)
Kategori: Träning
Karta/område: Acktjärnarna / Nytorp
Arrangör: Västerås SOK
Land: Sverige
Distans: 7540 m
Tid 78:52. Gjorde tre större misstag på banan, vid K3, K5 och K10. Tappade ca 5 min på bommen vid K3. På väg till K3 hade jag ingen bra plan. Rusade på i kompassriktningen och hoppades kunna läsa in mig vid någon av de korsande släpstigarna eller myrstråken. Noterade att jag passerade en myr ca 100 m före A men kunde inte säga var jag var i öst-västlig riktning. Vid stigen vid A trodde jag mig vara vid B. Ingen kontroll syntes till, istället hittade jag sanken/stigen vid C. Läste in mig men trodde att jag var vid D. Följde stigen knappt 100 m och vek av norrut. Istället för K3 fann jag vid E Ben vid K4 och insåg var jag var. Till K5 hade jag tänkt mig att bara köra på norrut på kompass till den uppfångande stigen eller grönstråket. Vid F kom jag fram till en stor drivningsväg som inte var utmärkt på kartan. Trodde jag var vid G. Beslöt mig för att springa ner till I och följa stigen åt NÖ. I själva verket var jag på väg mot H längs den stora drivningsvägen. Vid H hittade jag naturligtvis ingen stig varpå jag beslutade mig för att bara fortsätta norrut tills jag fångades upp av myrstråket/grönområdesstråket. Efter passagen av myrstråket vid J trodde jag mig vara vid K. Hade tänkt att ta mig över höjden och ner till stigen på andra sidan enligt den utritade sträckningen. I själva verket tog jag mig över höjden mellan J och L. Hittade ingen stig vid L men följde hyggeskanten. Vid M började jag inse var jag var. Sprang upp för höjden för att söka efter den stora stenen SO om ringkanten på K5. På väg till K10 vid N fick jag för mig att jag redan var vid O. Letade efter höjden vid Q och hamnade istället på P i tron att jag var vid Q. Skulle sen bara gå in och plocka kontrollen men upptäckte istället den stora stenen vid R ungefär där jag hade tänkt mig att kontrollen skulle sitta. Insåg då var jag egentligen var. Positivt: Vågade forcera mot uppfång på långsträckor som till K8. Kan hålla kompasskurs. Saker jag kan göra bättre: Ha bättre kontroll när det inte finns tydliga uppfång som vid K3. Lita inte på nya stora drivningsvägar som vid F. Allt finns inte utmärkt på kartan. Våga lita på kompassen i större utsträckning! Läs kartan bättre! Speciellt vid finlir som på väg till K10.
Visa kommentarer (0)
 
Veckans bana v0920 (2009-05-12)